logo-mini

 

ウィンザーデパートメントとは

 

 

Windsor Department は、藤森泰司、INODA+SVEJE、DRILL DESIGN の3組のデザイナーによる活動で、その名のとおり、ウィンザーチェアのデザイン研究会です。この椅子の形式、存在になぜこんなにも惹かれるのか? ということを意識的に探っていく試みを2011年にスタートしました。3組のデザイナーがそれぞれのアプローチで実際に新たなウィンザーチェアをデザインすることで、時代を超えた持続的なデザインの在り方を探っています。

 

The Windsor Department

 

 

The Windsor Department is, as its name suggests, a design society related to the Windsor Chair founded by three designer units: Taiji Fujimori, INODA+SVEJE and DRILL DESIGN. They started their experiments consciously seeking out the reasons why they had been attracted so strongly to this Chair’s format and presence. By designing new models of Windsor Chair themselves, each using their own approach, they are looking for ways of making design sustainable over long periods of time.

 

気づきのかたち
未来と記憶を繋ぐデザイン

 

 

椅子のデザインに取り組むとき、デザイナーはいつも途方もない領域に投げ出される感覚があります。「座る」という自明の理の先に、何を目指すのか? ということです。それは、素材や製作技術の可能性なのか、使いやすさなのか、あるいは新しい構造を見出すことなのか、彫刻的な美しいフォルムをつくることなのか…おそらく、そのどれもが椅子を新しくデザインするきっかけにはなります。ただ、そうしたこと以外に、何かもっと、椅子という道具が放つ掴みがたい “魅力” があるようにも思うのです。それは、椅子の長い歴史の中から、使い手に受け継がれてきた「記憶の痕跡」のようなものなのかもしれません。

17世紀後半にイギリスで生まれたとされる、ウィンザーチェアという椅子があります。この椅子は、それ自体が誕生した時代の記憶をずっと残したまま、現在もつくられている椅子のひとつです。「Windsor Department」は、そうした「記憶の痕跡」を持つ椅子に、かねてから興味を抱いていたデザイナー3組により結成されたデザイン研究会です。

3組のデザイナーは、ある時、この古い椅子の形式になぜこんなにも惹かれるのか?ということに、ふと疑問を持ちました。この問いはとても大事なことでした。なぜ惹かれるかを考えることは、新しく椅子をデザインする強い理由になるからです。デザイナーにとっての研究とは、直感をきっかけにリサーチした内容を、言葉ではなく形(かたち)にすることです。ゆえに、研究会がスタートしてから約10年、それぞれの方法で「ウィンザー的なるもの」に向き合い、新たなウィンザーチェアをデザインしてきました。

「ウィンザー的なるもの」に明確な答えはありません。しかし、感覚的な部分を形として発見していくことは、デザイナー達に多くの気づきをもたらしました。それはウィンザーチェアという強い形式があったからこそだと思っています。また、デザインを考えるとき、古い/新しいに過度に囚われることなく、もっと持続性のある広い地平へ連れて行ってくれたのも、この試みの大きな収穫でした。

3組のデザイナーの、 ”気づきのかたち” を体感していただけたら嬉しいです。

 

Windsor Department /藤森泰司

 

A form of perception
Design to unite the future with memories of the past

 

When we work on chair designs, we designers sometimes feel that we are embarking on an endless journey. What could we aim for beyond a chair’s self-evident function, “to be sat on”? Are we trying to show the possibilities of a specific material or manufacturing technique, or is it to show how easy and practical it is to use? Or, is it to discover a new structure, or to create a beautiful sculptural form?… Maybe all of these could be a starting point to design a new chair. Other than that, and furthermore, we feel that there is a certain mysterious “charm” in a tool called a chair. It might come from the “trail of memories” left by numerous owners from the long history of the chair.

Here is the “Windsor Chair”: it is said to have been born in England in the late 17 th century. Conserving memories from its very beginning, this is one of the chairs that is still being made today. The “Windsor Department” is a design society formed by three designer units who have a common interest in the chair with this “trail of memories”

One day, these three designers started wondering why they were so attracted to this form of old chair. This question was very important to help them find why exactly they wanted to design a new chair. For designers, this kind of research enables them to create forms translated from their intuitions, rather than translating their instincts into words. Therefore, each of the three designers in the group has been designing their own interpretation of a new Windsor Chair after studying their own “Windsor-style articles” over the last 10 years since the start of the society.

There is no clear answer to the question: what is the definition of “Windsor-style articles”? However, this experiment to discover forms to correspond to our sensuous feelings has given us numerous perceptions. It was all thanks to the firm presence of the “Windsor Chair”. Furthermore, it has given us an important reward: when thinking of design, it enabled us to explore freely outside of the concept of old or new, and to take a more broad, sustainable path.

It will be our pleasure if you will also share the experience of these three designers’ in “A form of perception”.

 

Windsor Department / Taiji Fujimori

 

ウィンザーチェアという椅子

 

 

ずいぶん前に「近代椅子学事始*」という1冊の本から、近代の椅子には4つの源流があることを知った。「シェーカー教徒の椅子」「ウィンザーチェア」「明の椅子」「トーネットの椅子」の4つである。興味深いことにこの4つの椅子は、それぞれが時間と空間を超え、世界中でリ・デザインが繰り返されている。こういった椅子の原型のようなものが、長い時間をかけてどのように進化してきたのかに個人的な興味があった。何百年もの間廃れずに生き残ってきた理由が必ずあるはずで、それを突き止めてみたいと。

4つのタイプの中でも、18世紀初頭にイギリスの庶民のあいだで作られていたウィンザーチェアは部材数も他の椅子と比べて格段に多く、加工も全て違う角度で穴を開けなければならないなど、あきらかに面倒なつくりの椅子だ。こういった材料も加工も多い椅子が現代まで絶滅せずに生き残っているのがとても不思議な感じがした。

現代のデザイナーは基本的に1919年のバウハウスから始まる合理性やシンプリシティーを特徴とするモダンデザインの世界の中でデザインしている。もしくは、無意識的に影響を受けていると言っていいだろう。ウィンザーチェアはバウハウスよりもっと前の時代に誕生しているが、1700年代の当時の技術(足踏み旋盤を使ったスポーク・手斧で座面をつくる技術)においてはとても合理的なものだったということがわかる。また椅子の歴史上、量産のための分業制が初めて導入されたのもウィンザーチェアで、旋盤職人、座面職人、組立職人など部品ごとに技術が専業化され、モダンデザインの考え方につながる存在だったといえる。

しかしその後、加工技術が改良・機械化され、材料の選択肢も増え、より部材が少なく精度の高い安価な椅子がつくれるようになったにもかかわらず、この形式の椅子がつくり続けられてきたのはなぜか。トーネットの曲木椅子が1800年代に発明され、バウハウスの思想が世界を席巻した後もこの椅子が絶滅しなかったのはなぜなのか。それどころかウィンザーチェアは独自の進化を遂げ、背の形状の新しいバリエーションが生まれたりしている。それは淘汰されない「なにか」を持っているとしか言いようがない。機能性とかロジックを超えたなにかを。それはモダンデザインの思想を超えた、もっと根源的なものだと思っている。

 

Windsor Department /林 裕輔  DRILL DESIGN

 

* 「近代椅子学事始」発行:株式会社ワールドフォトプレス 著者:島崎信/野呂影勇/織田憲嗣

 

A chair called the “Windsor Chair”

 

A long time ago, I learnt from a book “The new theory and basics of the modern chair*” that modern chairs evolved from four origins: the “Shaker Chair”, the “Windsor Chair”, the “Ming Chair” and the “Thornet Chair”. Interestingly, these four chair types have been redesigned repeatedly all over the world over time and space. It intrigued me personally to see how these original chair designs have evolved over this long period of time. Assuming that there must be good reasons why they survived over hundreds of years without disappearing, I felt strongly motivated to search for those reasons.

Among those four chair types, it is obvious that this Windsor Chair, in comparison with the other three, has many more parts. It also requires rather troublesome machining, for example, to manipulate the holes, all at different angles. It was a mystery to me how this kind of chair with many parts and manufacturing processes could survive into the present day, avoiding extinction.

In recent times, designers have basically created their designs based on “Modern Design” : it started from the Bauhaus in 1919 with characteristics of rationality and simplicity, and at the least we could say that all of us have been unconsciously influenced by it. The Windsor Chair was born a long time before the Bauhaus period; however, we can see it is very much a rational design using available techniques dating back to the 1700’s such as the fabrication of spokes using a foot-lathe, or a seat with a hand axe. Also, we could say that the Windsor Chair was the first to be mass-produced, introducing a new concept: division of labour. It led to a new way of thinking in modern design, with each component being produced by its own specialised craftsman: one for
the foot-lathe work, one for making the seat, another for final assembly, etc.

However, despite improvements and the mechanisation of manufacturing techniques, and also a larger choice of materials, all allowing cheaper chair production with less components and higher precision, why is this style of chair still being produced? Why didn’t this chair become extinct after the debut of Thornet’s bentwood chair in the 1800’s, and after seeing the ideas of the Bauhaus dominate the world? On the contrary, the Windsor Chair has continued its own evolution since then, and we can note for example some variations in the forms of the chair back. I can’t explain it except that this chair must have “something” which will never be dissimulated: something more than functionality or logic. I think that it must be, in fact, something rather fundamental, beyond the concept of modern design.

Windsor Department / Yusuke Hayashi, DRILL DESIGN

 

* ”The new theory and basics of the modern chair”
Publisher : World Photo Press Co.,ltd
Authors : Makoto Shimazaki, Kageyu Noro, Noritsugu Oda